Selvværd hos børn og unge
Hvad er selvværd?Selvværd er en dybt forankret opfattelse og følelse af, at man er elsket, værdifuld og kompetent som person. Det involverer en anerkendelse af ens styrker, accept af ens svagheder og en generel følelse
Hvordan sikres en tryg tilknytning mellem barn og forældre?
Det lille barn udvikler sig altid i tæt samspil med dets omverden. Barnets forældre, eller de personer som tager sig af barnet, er barnets primære omsorgspersoner. Forældrenes tilgang til og omsorg overfor barnet har afgørende
Spejlneuroner spiller en afgørende rolle i børn og unges mentale udvikling og trivsel
I 1990érne opdagede en gruppe italienske neurologer, det som kaldes spejlneuroner. Det har vist sig, at spejlneuroner gør det muligt for mennesket, at forstå andre menneskers sindstilstand, ved at føle, ikke ved at tænke (Hart
Risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for børn og unge
Barnet og den unge er et individ, der både præger sin udvikling med sine egne specifikke forudsætninger, og hvor barnets og den unges udvikling samtidig er afhængigaf de betingelser, barnet og den unge tilbydes. Altså
Søvnens betydning for børn og unges mentale sundhed
Søvn har stor betydning for børn og unges mentale sundhed, da børn og unge igennem barndommen og ungdommen gennemlever en udvikling, hvor søvn spiller en rolle i forhold til den generelle mentale udvikling. Undersøgelser viser,
Hvad børn virkelig ønsker af deres forældre
At være forældre indebærer evnen til at jonglerer mellem at udvise kærlighed og engagement overfor ens barn samt med ansvaret til at opfylde barnets grundlæggende behov. Som forælder skal man konstant jonglerer med at skabe
Dagtilbuddets betydning for barnets mentale sundhed
Dagtilbud spiller en stor rolle i forhold til, hvordan barnet udvikler sig. Perioden hvor barnet går i daginstitution, er samtidig en periode af barnets liv, hvor barnet udvikler fundamentet for dets kognitive, emotionelle og sociale
Opdragelsesstile og deres betydning for barnets og den unges trivsel
Opdragelsesstile refererer til de forskellige strategier og metoder, som forældre eller primære omsorgspersoner anvender i opdragelsen, for at opnå en balance mellem at opretholde disciplin og støtte barnets individuelle behov. Disse opdragelsesstilarter afspejler forældrenes værdier…
Forstå barnet og den unge, ved at se på helheden
For at forstå barnets udvikling og barnets adfærd, er det afgørende, at man ser på barnet i barnets kontekst. Det vil sige, at man ikke kun ser barnet isoleret, men at man anlægger et helhedsorienteret
Hvad er resiliens og hvorfor er det vigtigt for børn og unge?
En vigtig faktor for at børn kan trives er resiliens. Men hvad er resiliens, og hvorfor er det så afgørende at styrke resiliens hos børn? Hvad er resiliens? Resiliens er en persons evne til at
Børns og unges indre arbejdsmodeller og tolkning af verden
Barnets og den unges opfattelse af sig selv og opfattelse af verden omkring barnet og den unge, sker ved hjælp af indre arbejdsmodeller. De indre arbejdsmodeller spiller således en central rolle i, hvordan børn og
Perfekthedskulturen presser forældre, børn og unge
Vi lever i en tid, hvor det perfekte ofte fremstilles som normen I dagens moderne samfund er det næsten umuligt at undgå at mærke presset fra perfekthedskulturen, især når det kommer til forældreskab og børneliv.
Kan man rose sit barn for meget eller på en uhensigtsmæssig måde?
Her får du svaret på, om man kan rose sit barn for meget (Husk at læs fra start til slut, for ikke at misse vigtige pointer!) På den ene side, har barnet behov for ros,
Sådan kan man styrke barnets selvværd
Som forælder er en af de vigtigste opgaver at styrke sit barns selvværd. Et godt selvværd er afgørende for et barns trivsel og succes senere i livet. Når et barn har et sundt selvværd, vil
Hvad er mentalisering og hvordan styrker man sit barns mentaliseringsevne?
Hvad er mentalisering? Mentalisering henviser til, at man evner at være opmærksom på sine egne og andres mentale tilstande/følelser. Mentalisering er noget barnet primært udvikler og lære via sine forældre eller primære omsorgspersoner. At barnet
Følgevirkninger for børn og unge, der vokser op i familier med misbrug
Følgevirkningerne for børn og unge, der vokser op i familier med misbrug (f.eks. alkoholmisbrug og stofmisbrug), kan være mange-facetterede, ganske omfattende og komme til udtryk som både fysiske, psykiske, sociale og kognitive følgevirkninger (Bröning et
Forskning viser, at omsorgssvigt i den tidlige barndom sætter sig
I slutningen af 1980érne og starten af 1990érne tilbragte en masse børn deres første tid på et børnehjem i Rumænien, under nogle forfærdelige forhold. Børnene fik næsten ingen øjenkontakt med personalet, og personalet interagerede ikke med
Tidlig normaludvikling hos børn
/*! elementor – v3.18.0 – 08-12-2023 */ .elementor-widget-image{text-align:center}.elementor-widget-image a{display:inline-block}.elementor-widget-image a img[src$=”.svg”]{width:48px}.elementor-widget-image img{vertical-align:middle;display:inline-block} Der kan være stor… Login
Legens betydning for barnets psykiske udvikling
Legens betydning for barnets psykiske trivsel Børns leg har stor betydning for deres psykiske udvikling. Når børn leger, åbner de en verden af muligheder for at udtrykke sig selv og udvikle deres fantasi. Leg er altså
Hvad er anbefalingerne til børns skærmbrug?
Børns Skærmbrug I dag er børn omgivet af skærme, og deres skærmbrug er en integreret del af deres hverdag. Skærme kan f.eks. være smartphones og tablets til computere og tv. Dansk forskning har undersøgt, hvordan
Hvad er følelsesregulering, og hvorfor er det vigtigt for barnet og den unge?
Følelsesregulering er en essentiel færdighed for børn at lære, da det giver dem mulighed for at forstå og håndtere deres egne følelser på en sund og konstruktiv måde. Følelsesregulering refererer til evnen at identificere, udtrykke
Sådan kan udsatte børn og unge trives, trods vanskelige omstændigheder
Børn fra udsatte familier Børn og unge, der vokser op i udsatte familier, er særligt sårbare over for forskellige risikofaktorer, som kan påvirke deres udvikling og trivsel. Risikofaktorer kan omfatte faktorer som fattigdom, manglende uddannelse,